afvallen inde schuldsanering

Afvallen,  hoe ga je dat doen met zo min mogelijk extra kosten?
Tevreden met je gewicht?
Wil jij nog wat afvallen?

 

Het is niet gemakkelijk om ondanks de stress op gewicht te blijven. Althans dat is bij mij het geval en met mij een heleboel mensen. Ik ben een emotie eter en had me de laatste jaren aangeleerd dat iets lekkers mij zou kunnen doen vergeten in wat voor een shit ik zat. Nou dat heeft dus niet echt geholpen. Het was echt wel even lekker hoor, die verwennerij. Maar voelde ik me daardoor  uiteindelijk fijner? Sorry, ik kan niet anders zeggen dat ik dat niet zo heb ervaren. Want zielig ben ik natuurlijk wel geweest bij tijden. Wat een pech kan een mens hebben en dan heb je toch echt dat stukje koek of glaasje wel verdiend. En het is al zo shit, dan mag ik me nu toch nu wel even laten gaan?  Jij kent ook vast die duizenden smoesjes om teveel te eten. Na jaren smoezen verzinnen was er toch echt vijftien kilo bij.  Als ik dit zo terug lees dan kun je je toch eigenlijk niet voorstellen dat ik zo dom was.  Natuurlijk is het zo dat je zorgen niet voorbij gaan als je een stukje kaas eet en drie glazen wijn drinkt.Dat weet een kind nog wel. Maar ergens is de gewoonte ontstaan om in de paniek en de zorgen mezelf te gaan verwennen. Verwennen bestaat dan uit teveel van dit en teveel van dat. Tot ik er letterlijk misselijk van was.

Om die extra’s kilo’s kan ik niet heen. Die storen me enorm. Dus ik ben vanaf 2 januari begonnen met afvallen. Ik hanteer een simpele regel.  Ik eet geen suiker meer. Dus geen koekjes, snoepjes etc. Dat scheelt al heel erg veel. Ik heb ook even heel streng gedaan door mijn koolhydraten te beperken. Daardoor verloor ik drie kilo. En nu ben ik aan het verslappen. Opnieuw moet ik streng voor mezelf worden. Ik kan geen shakes, betalen, geen kookhydraten eten is niet te betalen maar wat ik wel kan doen is nuchter nadenken. Dus met deze simpele regels ga ik ervoor zorgen dat ik aan het einde van het jaar slank ben.

  1. Geen extra suiker eten. Geen suikerhoudend broodbeleg maar tomaat. Geen koekjes en geen krentenbollen. Geen gesuikerde muesli etc.
  2. Beperk je koolhydraten. Kies ervoor om de groenten te verdubbelen en de aardappelen te halveren. Of laat bij de avond maaltijd je aardappelen links liggen en eet alleen vlees met groenten. Geen chips. Maar een klein bakje met ongepelde pinda’s. Daar doe je namelijk langer mee en doordat je zelf moet pellen neem je minder en eet je minder snel.
  3. Dwing jezelf tot een tussendoortje in de vorm van een tomaat, komkommer of fruit. Of kies voor bouillon. Dit tussendoortje zorgt ervoor dat je niet gaat snaaien door de enorme honger.

Het meest belangrijkste is eigenlijk wel. Kun je het laten staan? Stel je elke keer als je iets wilt pakken de vraag. Wil ik dit echt? Stel het moment uit. Meestal verdwijnt de lust vanzelf. Overtuig jezelf door succes ervaringen dat je het ook deze keer weer kunt weerstaan omdat de trek vanzelf weer overgaat. En… ik zet dan een kopje thee. Met de keuze uit verschillende smaken probeer ik er een gezellig verwen moment van te maken. Met eenvoudige wijzigingen in je eetpatroon kun je al afvallen.

En hoe leuk is het als mensen je vragen, ‘ben je afgevallen”? Te zeggen; Ja, al drie kilo!

Wil je meer lezen over voeding:

www.voedingscentrum.nl

Het geheim van slanke mensen“, door Mieke Kosters.  Leuk boek. Met een goed werkende theorie over anders kijken naar je eigen eetgedrag. Waarin je geleerd wordt te stoppen met dieetdenken.  te volgen op facebook: https://www.facebook.com/Afvallen/

Email this to someoneShare on Facebook

9 gedachten over “afvallen inde schuldsanering

  1. Grappig, bij echte stress krijg ik juist geen hap door mn keel. Afvallen op budget is prima te doen hoor. Ik heb jaren geleden geSonjaBakker’t 🙂 Maar dan niet de dure merken die genoemd werden, maar gewoon de budgetvarianten. Weliswaar iets meer calorien, maar nog steeds viel ik er gewoon van af. Bijvoorbeeld Zaanse Hoeve vla ipv Optimel. Lidl pindakaas ipv Calvé light. Sowieso geen lightproducten nemen. Veel drinken.

    Ik zag als tip van Dr. Oz eens: als je echt heel erg trek in iets lekkers hebt: neem een lepel pindakaas. Dat stilt de trek en het zijn goede vetten. Ook voor je spijsvertering wel fijn.

  2. Ik doe een “vastendieet” dwz 2 dagen per week slechts 500 kcal nemen. Is bedacht door engelse arts Michael Morsley. Simpel en goedkoop. Er is ook een FB pagina en website van.

  3. Klinkt als een goed plan. 3 Kilo eraf is best veel trouwens, dus je plan werkt ook nog 😉

    Ik ben opgevoed met een gezonde leefstijl en eet eigenlijk altijd zo. Wel met af en toe wat lekkers, maar dat is iets als speciale tractatie voor de zondag of zo.

    Wat beweging erbij is misschien ook handig.

    Veel succes!

    1. Hoi,

      Je bent inderdaad al goed bezig!

      Ik ben zelf 6 kilo afgevallen in 3 maanden met dagelijks een half uur wandelen. Ik herken me in wat ‘bespaarzuinig’ schrijft, dat ze is opgevoed met een gezonde leefstijl en dat ze dat zo heeft gehouden. Maar dat ze bij tijd en wijle ook iets lekkers eet. Dan geniet ik daar extra van.

      Ik heb een tijdje mijn eetpatroon bijgehouden mbv een app: de eetmeter van het Voedingscentrum. Daar ontdekte ik dat het ‘probleem’ bij mij niet in het eten zat.

      Ik dacht altijd dat ik voldoende beweging had in mijn werk en huishouding, maar dat is niet het geval. Ik zette geen 10.000 stappen per dag .

      Nu wandel ik dus dagelijks ’s avonds een half uur en heb ik een gezond gewicht.

    2. Tot mijn veertigste heb ik een gezonde levensstijl gehad. Ik compenseerde mijn stress niet met wat lekkers. Mijn man deed dit echter wel. Ik deed mee want ik hou er ook wel van en de verleiding was te groot. Bovendien als je suiker eet is dat snel verslavend. Maar nogmaals stress is vervelend. Helaas eet ik dan meer. Natuurlijk moet je ook bewegen. Maar dat heb ik altijd gedaan. De stress is nu duidelijk minder en kan ik mezelf ook beter motiveren. Misschien herkenbaar voor anderen maar als alles tegenzit is iets lekkers voor de tv, best fijn.

  4. Je kunt ook volgens de ‘Starch Solution’ van Dr. mcDougall gaan eten. Dan eet je veel koolhydraten, vegan en weinig vet. En het is een heel voordelig dieet.
    Er is veel info op internet en op youtube te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.